Maten utanför hemmet
Den traditionella uppdelningen mellan hem och restaurang blir allt mindre relevant. Vi äter utanför hemmet i allt fler sammanhang, eller beställer hem mat som lagats av någon annan. I rapporten nämner vi viktiga trenderna som formar maten och måltiden som skapas av professionella aktörer i restaurangbranschen eller i andra sammanhang.
En utav de trenderna som tas upp i rapporten kan du läsa om här:
Äta och laga utomhus
Under pandemin fick allt fler acceptera att äta utomhus för att minska risken att smitta sina anhöriga. Adam och Albins succé på Långholmen med att hyra in sig på en stor gräsmatta och en konferensanläggning som hade blivit av med alla gäster och lansera ”Ön” var ett av de mest omtalade och uppskattade framgångsexemplen i Stockholm under pandemin.
Hemester, eller staycation som det också kallas, blev också det nya heta.
“Outdoor-trenden” har varit stabil under många år och många klädvarumärken vill förknippas med trenden. Ett uppmärksammat exempel var när Acne gjorde ett samarbete med Fjällräven. Det var samtidigt ett exempel på den allt hetare co-lab trenden som de flesta i den globala modevärlden arbetar med. Någon konstaterade också att Saluhallen är en variant på colab.
Relationer och vänner företag emellan är också trendigt.
Det var med andra ord ingen slump att stormköket blev årets julklapp 2020. Det serveras till och med kokkaffe i stormkök på restauranger, som Växthuset vid Skanstull. Det går alltså bra att ¬förta med outdoor-kulturen utan att vara ute i naturen på riktigt.