Ridderheimsrapporten är en trendrapport som tittar på större förändringar kring försäljning, konsumtion och produktion av mat. Sedan kommer man aldrig runt att maten alltid har varit en viktig del av samhället i stort så en studie kring mat visar också generella strömningar och trender i samhället vilket blir en extra krydda.

 

Ridderheimsrapporten 2023 skrivs mitt under den mest turbulenta omvärlden på mycket länge. Oro för krig, tillgång på el och risk för brist på samhällsviktiga varor och tjänster. De unga som växt upp under pandemi, klimathot och krig vill kanske inte i första hand ha mer spännande nyheter, vare sig på tallriken eller i mobilen. Värderingarna hos dem går i stället mot trygghet, traditioner och grupplojalitet.

 

Rapporten 2023 är väldigt speciell på många vis. Det har gått drygt åtta år sedan den senaste rapporten och osäkerhet och komplexitet präglar tillvaron för många människor. Under avklingande pandemi den svåraste sedan tidigt 1900-tal är det extra intressant att se hur vi påverkats nu när samhället öppnat upp igen. Restriktioner, oro och distansering, återgår vi till gamla mönster eller har nya skapats? 

 

Precis som tidigare vill vi även denna gång tacka Kairos Future för deras fina arbeta med att gräva fram och analysera framtidens trender. Vi vill tacka alla intervjupersoner och vår engagerade expertpanel vars ovärderliga kunskap från livsmedelsbranschens alla hörn varit en viktig del i arbetet med rapporten.

Med denna delvis mörka inledning utlovar vi en ljusare läsning oavsett om ni är konsument, leverantör, konkurrent, journalist eller bara väldigt hungriga när ni botaniserar bland trenderna som visar på en framtid med omtanke kring jord, bord, familj och vänner.